Özet:
Bu araştırma, ergenlerin akademik erteleme davranışlarının, internet bağımlılığı ve
temel psikolojik ihtiyaçlar açısından nasıl açıklandığını araştırmaya yönelik yapılmış
olan betimsel bir çalışmadır. Bu çalışmada ergenlerin akademik erteleme
davranışlarını internet bağımlılığı ve temel psikolojik ihtiyaçlar açısından açıklayan
kavramsal bir model önerilmiştir. Ayrıca ergenlerin akademik erteleme
davranışlarının cinsiyet, sınıf düzeyi, okul türü, not ortalaması, anne baba eğitim
düzeyleri, ailelerin aylık gelirleri ve bir günde internette geçirdikleri zaman gibi bazı
sosyo demografik değişkenler açısından incelenmesi de amaçlanmıştır. Araştırma
evrenini, 2016-2017 Eğitim-Öğretim yılında İstanbul ili Bayrampaşa ilçesinde
öğrenim görmekte olan ortaöğretim öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmanın
örneklemi ise, evrenden tabakalı örnekleme yöntemiyle seçilen farklı lise türlerinde
öğrenim gören 493 kız ve 421 erkek toplam 914 öğrencidir. Veriler, Akademik
Erteleme Ölçeği, İnternet Bağımlılık Ölçeği, Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği-Lise
Formu ve araştırmacı tarafından oluşturulan Kişisel Bilgiler Formu ile toplanmıştır.
Verilerin analizinde, Bağımsız Örneklemler için t Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi,
Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Katsayısı ve Yol (Path) Analizi
kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, ergenlerin akademik erteleme
davranışlarının, sınıf düzeyine, not ortalamasına ve bir günde internette geçirdikleri
süreye göre farklılaştığı; cinsiyete, okul türüne, anne-babalarının eğitim düzeyine ve
ailelerinin aylık gelirlerine göre farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Bulgulara göre
ergenlerin akademik erteleme davranışlarının, İnternet bağımlılık düzeyleri ile orta
düzeyde pozitif yönde; temel psikolojik ihtiyaçların alt boyutları olan yeterlik
ihtiyacı, ilişki ihtiyacı ve özerlik ihtiyacı ile zayıf düzeyde negatif yönde anlamlı
düzeyde ilişkili olduğu belirlenmiştir. Ergenlerin akademik erteleme davranışlarını,
İnternet bağımlılık düzeylerinin ve temel psikolojik ihtiyaçlardan yeterlik ihtiyacının
doğrudan anlamlı düzeyde açıkladığı, özerklik ve ilişki ihtiyacının ise dolaylı olarak
açıkladığı belirlenmiştir. Ayrıca İnternet bağımlılığının temel psikolojik ihtiyaçları
doğrudan negatif yönde anlamlı düzeyde açıkladığı, ergenlerin akademik erteleme
davranışlarını ise temel psikolojik ihtiyaçlar üzerinden dolaylı olarak açıkladığı
bulgusu elde edilmiştir. Sonuçlar ilgili alan yazın ışığında tartışılmış ve öneriler
sunulmuştur.