YTÜ DSpace Kurumsal Arşivi

Fen eğitiminde motivasyon ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Işın, Osman
dc.date.accessioned 2022-01-19T07:13:43Z
dc.date.available 2022-01-19T07:13:43Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://dspace.yildiz.edu.tr/xmlui/handle/1/12442
dc.description Tez (Yüksek Lisans) - Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019 en_US
dc.description.abstract Bu çalışma, Glynn, Brickman, Armstrong ve Taasoobshirazi tarafından geliştirilen “Science Motivation Questionnaire-2” ölçeğinin Türkçe'ye uyarlanıp geçerlik ve güvenirlik analizlerinin yapılması amacıyla yapılmıştır. Geliştirilen ölçek, öğrencilerin fen motivasyon seviyelerini ve türlerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Ölçek uyarlama basamakları izlenerek Türkçe'ye çevrilen ölçeğin dilsel eşdeğerlik sınaması yapılmıştır. Geri çeviri işlemi yapılarak oluşturulan çeviriler birbirleriyle karşılaştırılmış ve pilot uygulamaya hazır hale getirilmiştir. Pilot uygulama olarak 30 ortaokul öğrencisine uygulandıktan sonra ölçeğin Türkçe formuna son hali verilerek Fen Eğitiminde Motivasyon Ölçeği (FEMÖ) elde edilmiştir. Oluşturulan ölçek, beş ortaokulda öğrenim görmekte olan 5,6,7 ve 8. sınıf seviyelerindeki toplam 617 öğrenciye uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde ölçeğin yapı geçerliğini incelemek için açımlayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmış, güvenirliğini sınamak için ise Cronbach Alpha katsayısı hesaplanmıştır. Geçerlik ve güvenirlik incelenmesi çalışmasında SPSS 22.0 ve Lisrel 8.71 programlarından yararlanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre FEMÖ, 22 madde ve 5 alt faktörden (içsel motivasyon, kariyer motivasyonu, öz kararlılık, öz yeterlilik, not motivasyonu) oluşmaktadır. Ölçeğin açıkladığı toplam varyans oranı %50,87 ve Cronbach Alpha katsayısı ise 0.83 olarak tespit edilmiştir. Buna göre Fen Eğitiminde Motivasyon Ölçeği (FEMÖ)'nün ortaokul öğrencilerinin fen motivasyon seviye ve türlerini belirlemede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu belirlenmiştir. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.subject Motivasyon kavramı en_US
dc.subject Çağdaş motivasyon kuramları en_US
dc.subject Fen eğitimi ve motivasyon en_US
dc.subject Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi tr
dc.title Fen eğitiminde motivasyon ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması en_US
dc.type Thesis en_US


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster