YTÜ DSpace Kurumsal Arşivi

Öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılık ve etnikmerkezcilik düzeylerini etkileyen etmenler

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Prof. Dr. Münire Erden
dc.contributor.author Üstün, Elif
dc.date.accessioned 2018-07-17T10:49:53Z
dc.date.available 2018-07-17T10:49:53Z
dc.date.issued 2011
dc.identifier.uri http://localhost:6060/xmlui/handle/1/412
dc.description Tez (Yüksek Lisans) - Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011
dc.description.abstract Bu arastırmanın amacı, ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapmak üzereyetistirilen öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılık ve etnikmerkezcilikdüzeylerini etkileyebilecek değiskenleri ortaya koymaktır. Öğretmen adaylarınınkültürlerarası duyarlılık ve etnikmerkezcilik düzeyleri üzerinde etkisi incelenendeğiskenler; bölüm, cinsiyet, içinde yetisilen coğrafi bölge ve yerlesim birimi, mezunolunan lise türü, yurtdısı deneyimi ve farklı ülkelerden ve/veya kültürlerden arkadasasahip olmadır. Arastırmanın modeli betimsel arastırma kapsamına giren genel taramamodelidir. Arastırmanın çalısma grubu, 2009-2010 bahar yarıyılında, MarmaraÜniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi'ne bağlı çesitli bölümlerde öğrenim görmekteolan ve arastırmaya gönüllü olarak katılan 414 öğretmen adayıdır. Öğretmenadaylarının kültürlerarası duyarlılık düzeyleri Chen ve Starosta (2000) tarafındangelistirilen Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği; etnikmerkezcilik düzeyleri ise Neuliepve McCroskey (1997) tarafından gelistirilen Etnikmerkezcilik Ölçeği ile ölçülmüstür.Her iki ölçeğin dilsel esdeğerlik, geçerlik ve güvenirlik çalısmaları arastırmacıtarafından yapılmıstır. Verilerin çözümlenmesi sırasında, çok değiskenli varyansanalizi (MANOVA), tek faktörlü varyans analizi (ANOVA) ve T testi ile parametrikolmayan testlerden Mann Whitney U ve Kruskal Wallis H testleri uygulanmıstır.Arastırma sonucunda elde edilen bulgular, öğretmen adaylarının kültürlerarasıduyarlılık düzeyleri arasında bölümlerine, yetistikleri yerlesim birimlerine, mezunoldukları lise türlerine, yurtdısı deneyimlerine ve farklı ülkelerden ve/veyakültürlerden arkadasa sahip olma durumlarına göre istatistiksel olarak anlamlı farkolduğunu ortaya koymustur. Öğretmen adaylarının etnikmerkezcilik düzeyleriarasında ise bölümlerine, cinsiyetlerine, yetistikleri yerlesim birimlerine ve yurtdısıdeneyimlerine göre istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu görülmüstür.
dc.subject Kültürlerarası iletişim
dc.subject Kültür ve eğitim
dc.subject Ölçme araçları
dc.title Öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılık ve etnikmerkezcilik düzeylerini etkileyen etmenler
dc.type Tez


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster